top of page
Zoeken
  • Yentl

One last time...

Maandagmorgen begonnen we op school aan een nieuw thema “Healthy living”. We hebben bijna de hele week vooral gewerkt rond gezond en ongezond eten. We startten de week zoals elke week met een kringgesprek. Tot mijn verbazing ging dit kringgesprek heel vlot en kenden de kinderen al wel wat over gezonde voeding.

Dit verbaasde me een beetje omdat vorige week tijdens het kringgesprek over hygiëne de voorkennis vele kleiner was.

Een van de opdrachten was vier gezonde dingen tekenen en als snel verschenen en mooie wortels, broccoli, appels,... op hun papieren. Die mochten ze dan uitknippen en op een bord plakken. De dagen erna knutselden ze bestek en een ondergrond en dit allemaal samen vormde een mooie placemat.



Deze week moesten ook hun de cijfers van hun “rapporten“ klaar zijn en doorgestuurd worden naar de directrice. Miss Monique en ik hebben elk kind apart geobserveerd en besproken wie welke score krijgt op: taal, wiskunde, sociale vaardigheden en lichamelijke opvoeding. Dit is de laatste volledige week van term 1, volgende week zijn er nog 4 dagen school en daarna hebben de kinderen een weekje vakantie.


Vrijdagnamiddag had Nita een bqq georganiseerd voor de verjaardagen van Yana en mij. Een echte braai dus met specialiteiten van Zuid-Afrika.

Om 21uur kregen we een e-mail van school. Een enorme domper op de feestvreugde. “De AP Hogeschool roept al haar studenten in het buitenland terug wegens het corona virus“.

Dit nieuws sloeg in als een bom. Yana en ik wisten even niet wat denken en begonnen direct te bellen naar onze families in België om het nieuws te vertellen. We gingen nog even wat extra informatie afwachten van onze school en daarna een beslissing nemen. Er waren enorme veel vragen. wat met onze stage? Wat met onze bachelorproef? Kunnen wij wel afstuderen dan?...


Zaterdagmorgen vertrokken we toch met een klein hartje op weekend naar Tsitsikamma, dit weekend lag al vast dus hadden we besloten te vertrekken om ons laatste weekend op een mooie plaats door te brengen.


Zaterdag stond er ziplinen op de planning door een gebied met watervallen. We kwamen aan deden ons harnas aan en vertrokken met twee gidsen de natuur in. Na de 8 ziplines wandelden we terug naar ons beginpunt.



Zaterdagnamiddag hebben een paar van de medestudenten een bungeesprong gedaan.

En zijn de andere studenten meegegaan op een wandeling langs de brug waaraf ze zijn gesprongen.


We hebben de nacht doorgebracht in luxe tenten aan de voet van een mooi gebergte. Zonder al te veel beestjes en een normale douche hebben we de nacht overleefd.



Zondagmorgen kregen we ook te horen van onze ouders dat we dinsdagmorgen terug zouden vliegen naar België.

Toch gingen we nog een laatste avontuurlijke uitdaging aan in het mooie Tsitsikamma. We gingen kajakken in een baai en een rivier die daarop verder ging. Het uitzicht tussen de rotsen was adembenemend. Op een bepaald moment moesten we onze kajak achterlaten en kropen we op een Lilo ( een soort harde luchtmatras). Hiermee gingen we verder op de rivier, we gebruikten onze armen om tot aan de rotsen te geraken waar we vanaf mochten springen. Ik waagde een sprong van 6 meter hoogte in de rivier. Na onze sprong keerde we met de kajak terug naar het strand.



Na het kajakken keerde we terug richting Port Elizabeth om het nieuws aan Nita te melden. Nita was enorm verdrietig dat ”haar kinderen” vervroegd naar huis zouden moeten gaan. Maandag was het mijn 21e verjaardag maar anderzijds ook ineens mijn laatste dag als Miss Yentl in Grade R. Ik bracht de dag door met de kinderen die mijn hart veroverden. We speelden grotendeels van de dag gewoon lekker buiten en knuffelden vandaag nog een beetje meer dan normaal. De kinderen zongen voor mijn verjaardag en maakten een mooi knutselwerkje als aandenken.

Tegen de middag was het tijd om afscheid te nemen van de kinderen en van mijn juf. De juf waar ik vijf weken lang naast heb gestaan in de klas en enorm veel van heb geleerd.

Met tranen in de ogen stapte we in Nita’s auto. De laatste keer dat we naar Nita’s huis reden.




We maakten er samen met Nita een mooie avond van en namen uigebreid afscheid. We maakten stiekem al wat plannen voor in de toekomst.



Ik kan niet beschrijven hoe dankbaar ik ben voor de vriendschappen die zijn ontstaan, de warmte en gezelligheid bij Nita thuis en mijn stage op Heatherbank!


Mijn stage is jammer genoeg vervroegd beëindigd maar ik heb wel vijf mooie weken doorgebracht in Zuid-Afrika en herinneringen gemaakt voor het leven.



Veel Liefs,

Yentl

12 weergaven2 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page